3

Ada Alien dlm badan kamu...

Posted by Alia Abdul Rashid on Sunday, January 08, 2012 in ,
Bermula 28/11/11 sehingga 4 minggu kemudian saya mengikuti rotation Psychiatry. Kata orang pesakit-pesakit di wad ni sangat menarik, rasa tak sabar nk berjumpa sendiri


Usai mendengar lecture di lecture hall, kami terus ke wad, menanti Dr yang bertanggungjawab mengendalikan kumpulan kami. Rasa berdebar bila melangkah masuk ke wad pesakit gangguan mental, jujurnya ni pengalaman pertama berjumpa pesakit sebegini

Dr menjemput masuk seorang pesakit wanita, pertengahan usia. Pada riak wajah pesakit nampak blunted emotion (tiada perasaan) seperti saya boleh rasa berat beban perasaan yang dia pikul. Apa agaknya yg berlaku pada pesakit & apa yg ada di minda nya sekarang, tanya saya dalam hati

Psychiatric patient, 19th century

Dr memulakan pertanyaan kepada pesakit, kemudian menterjemah soalannya & jawapan pesakit ke dalam bahasa Inggeris

Sepanjang sesi ini, memang tiada riak muka pada pesakit, tak senyum, tak ketawa, mukanya kekal serious sebegitu dari awal hingga akhir. Kesian pesakit ni
'Saya adalah mother of the earth. Saya boleh berkomunikasi dengan Tuhan. Dan hidup saya sering diganggu oleh alien'


Saya tergamam, ini kali pertama saya mendengar penyataan sebegitu, jawapan yang diberikan langsung tidak membuatkan kami tertawa, terasa simpati pada pesakit. Gaya dia bercakap seolah-olah apa yang dikatakan adalah betul

'Kadang-kadang saya disakiti oleh alien, namun bila saya di wad ini, alien tu tidak dpt mengganggu saya. Saya membaca sebanyak 600 buku dalam masa sethn, dan saya tahu ada seseorg yg mampu membantu saya melawan alien'


Dr meneruskan pertanyaan, kami mendengar dengan teliti, terkadang saya tidak beri perhatian pada apa yg Dr cakap kerana terlalu fokus memerhatikan pesakit & perasaan kasihan semakin membuak (baik pada pesakit, mahupun pada keluarganya)

'Ada alien dalam badan kamu semua' kata pesakit sambil memandang kami. Tiba-tiba saya terasa seram sejuk, adakah sebenarnya yg dimaksudkan alien oleh mak cik ini adalah syaitan?? Saya terus cuba fokus pada apa yg pesakit katakan

'Tapi kamu semua jgn risau, saya akan bantu kamu mengeluarkan alien dari badan' Tiba-tiba pesakit mula berkata kepada seseorg yg invisible (tidak kelihatan) yg pesakit percaya boleh membantu mengeluarkan alien dari badan kami. 'Wahai ....., tolong keluarkan alien dari badan mereka'

Usai berkata begitu, pesakit itu diam. Tak lama kemudian, dia berkata 'Kamu dah selamat, alien telah dikeluarkan'. Kami hanya mengangguk, tidak mahu mengecewakan pesakit

Setelah pesakit meninggalkan bilik berkenaan, Dr memberitahu 'Patient has no insight', yang bermakna dia tidak sedar yang dia ada gangguan mental. 'She has megalomanic delusion (dia percaya dia ada kuasa hebat kerana dia mengatakan dia adalah mother of the earth dan boleh berkomunikasi dengan Tuhan)

Setelah masa tamat, kami bergerak meninggalkan wad itu, sewaktu berjalan di hadapan pesakit-pesakit lain, saya rasa sedikit takut, seolah-olah seperti mereka akan menyerang saya :) namun saya silap jika ada fikiran sebegitu. Saya perlu buang jauh-jauh, mereka perlukan bantuan...

Saya melangkah keluar dari bangunan dengan perasaan bercampur baur, terasa kerdil di sisi Allah swt. Kalau Allah tarik sedikit nikmat akal yg kita ada, barangkali kita juga boleh menjadi salah seorang penghuni wad ini, na'uzubillahi min zalik (kami berlindung kpd Allah dari perkara demikian)

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" (Surah Ar Rahman : 34)


3 Comments


Mgkn makcik ni brada dlm salah satu lapisan mimpi yg dibina oleh subconscious mind dia


tu la kan, mak cik tu juga ada disturbed perception, dia ada visual & auditory hallucinations

SubhanAllah, semoga kita menjadi hamba2 Allah yg bersyukur, ameen ya Rabb


Wow, what an amazing giveaway!! Thanks so much.
Thank you for providing such a valuable information and thanks for sharing this matter.

Copyright © 2009 High Qualities in YOU All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.