1

Wii memang wow

Posted by Alia Abdul Rashid on Wednesday, January 11, 2012 in , ,

Sejak beberapa minggu lepas saya seringkali terdengar kawan-kawan asyik membincangkan tentang keseronokan bermain game Wii, saya hanya mendengar dan boleh merasa tempias keseronokan tersebut ekoran teknik penceritaan kawan-kawan yang sangat berkesan ;) hehe


Sampailah pada 5hb Januari yang lepas, saya merasakan sendiri bermain Wii :)

'We created your account' kata Aysha, anak kacukan Melayu dan orang Inggeris. Geli hati bila tengok account saya, 'Pandai pula Aysha pilih yang pakai spek' kata saya dalam hati. Setiap kali dia melukis gambar saya, memang dia tak lupa lukis spek saya, begitu juga sewaktu membuat account Wii.






Saya menemani mereka malam itu kerana ibu bapa mereka menghadiri satu majlis, maka agak lama juga kami main,hehe

Omar beri saya peluang main Wii bersama Aysha, dia sendiri sedang main game di IPad

Jadi bermula lah episod saya melawan Aysha dlm Wii Party, 'Aww, u always won!' kata Aysha 'Boleh tahan juga awk ye alia' kata saya dalam hati sampai tergelak lihat reaksi Aysha yang berusia 10 tahun


Joystick Aysha berpindah ke tangan Omar, kali ni saya mula berlawan dengan Omar. 'SubhanAllah, hebat Omar!' kata saya dalam hati sambil dari tadi kagum melihat koordinasi tangan dia memicit butang-butang dan menggerakkan joystick. Omar yang berusia 7 tahun banyak kali menewaskan saya, tapi ada juga beberapa kali saya menang, hehe




Barangkali kita akan kata, seseorang itu hebat main game kerana dia dah biasa bermain, penyataan tu saya setuju.

Namun di sebalik penciptaan insan yang hebat bermain game ni adalah Allah swt yang lebih hebat mencipta dalam badan manusia 'litar' yang digunakan untuk koordinat apa yang dilihat di screen TV -> diproses dalam otak bercampur strategi -> menghasilkan fine movements of hands



Hari ni sewaktu mengikuti lecture Neurology, Dr berkongsi video tentang pesakitnya yang ada Intention Tremor, bila tak buat aktiviti, tangan tidak shaking (menggeletar), namun bila mula melakukan aktiviti, tangan pesakit menggeletar sehingga menyebabkan pesakit tu sukar utk minum, makan dsb kerana mereka akan lebih menggeletar bila hampir sampai ke tempat dituju. Contohnya pesakit cuba angkat cawan yg berisi air, tangan mula menggeletar sedikit, namun bila hampir sampai ke mulut, tangan menggeletar lebih teruk sehingga menyebabkan air tumpah dan tak sempat masuk mulut..Allahu, kesiannya...

Di bawah ni adalah contoh Intention tremor




Apakah sesudah melihat video ini kita masih tidak mahu bersyukur?

Jangan berhenti bersyukur atas semua nikmat yg kita dapat , berhentilah mengeluh dan berhentilah mengira-ngira nikmat yg kita rasa kita tak dapat, Nastaghfirullah Al-'Azim (kami memohon ampun kpd Allah Yang Maha Besar)


Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”.

Surah Ibrahim 14 : 7


p.s : Saya pulang ke rumah selepas babysit dengan tangan dan badan yg sakit-sakit, mcm exercise sungguh,hehe. Tidak berniat utk meyakinkan orang membeli Wii, sekadar pemberitahuan bagi berkongsi hikmah di sebalik setiap kejadian :)

1 Comments


MasyaAllah. Betul, nikmat Allah mana lagi yang kita nak dustakan. Bersyukurlah dengan apa yang ada, namun berusahalah untuk menjadi yang lagi baik.

Copyright © 2009 High Qualities in YOU All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.