2

Infectious! that sounds dangerous

Posted by redridinghood on Thursday, January 05, 2012

Assalamualaikum wbt dan selamat pagi,

Sebagai pelajar perubatan, kita akan lebih 'alert' apabila dengar perkataan 'infectious'. Mengapa?

1. Kita mesti teringat banyak kes-kes influenza yang pernah melanda dunia. Influenza virus merupakan salah satu virus yang sering tukar 'antigenic determinant" nya sekaligus memaksa pakar2 menghasilkan antibiotic terbaru setiap kali virus terbaru menjangkiti manusia. Jadi influenza merupakan penyakit berjangkit yg bahaya dan selalunya 'fatal' kerana kita masih tidak mempunyai persediaan imuniti dan antibiotik utk melawannya.


2. Siapa pernah dengar Nosocomial infection? dimudahkan cerita, nosocomial infection merupakan jangkitan microorganisma kepada pesakit yg tinggal di hospital. Setiap 'departmet' di hospital mempunyai microorganismanya tersendiri(quote drpd profesor Patho). Dan kebanyakan jangkitan ini membahayakan pesakit yg berusia dan pesakit yg kurang immuniti (immunosuppressed patient). Sepsis (apabila microorganisma telah memasuki saluran darah)merupakan salah satu sebab kematian pesakit. Jadi tidak pelik kalau kita ternampak banyak botol disinfectant di wad.

Tapi ada satu benda yg infectious juga, tapi tak berbahaya, malahan memberi kesan yang baik kepada doktor, pesakit, keluarga pesakit, staff dan siapa2 shj di bumi ini.

Smiling is infectious,
You can catch it like the flu.
Someone smiled at me today,
And I started smiling too.
~Author Unknown

Apabila fikiran kita serabut, tension dan banyak masalah, kita selalu 'ter'masam muka. Terasakan seperti tidak ada penyelesaian utk segala masalah kita. Di waktu ini, profesor pula nak buat test(exam, test sedia ada dah menimbun), ada tugasan lagi, nak kena uruskan biometrik kad, nak bayar sewa rumah, nak itu, nak ini..(semua ini hanya rekaan semata2 namun ada sedikit bersandarkan realiti kita=)), terasa kita ini selalu bermasalah.


Salah satu pengubat hati adalah dengan mengingati Pencipta kita. Dia sedang melihat, dan tidak ada penglihatan, pengetahuan dan pertolongan yang lebih baik boleh dibandingkan dengan Penglihatan, Pengetahuan dan PertolonganNya.

Sabar, redha dan senyumlah. Dengan senyuman, kita tak menjangka bahawa ia boleh menceriakan orang lain walaupun dia tak kenal kita. "Try it on a patient, and we'll see whether it is infectious or not"



2 Comments


subhanAllah, sweetnya post ni :) jzkk khayr al jaza'


Hari tu jumpa patient, patient senyum je. Kita yang kena tanya history dia ni, rasa lega dan kurang gelabah. Walaupun cuak keseorangan, senyuman patient buat kita confident sikit.

Jzkk atas perkongsian.

Copyright © 2009 High Qualities in YOU All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.